Zdravje (tako fizično kot psihično) in redno telesno gibanje sta po mnenju mnogih strokovnjakinj_ov in znanstvenic_kov tesno povezana. Telesna dejavnost ohranja splošno vitalnost in je pogoj za usklajenost duševnih in telesnih funkcij.

 

Osebe, ki so telesno aktivne ali se ukvarjajo s kakšnim športom pravijo, da se zaradi aktivnosti bolje počutijo – ta motiv pa je najboljše vodilo. Zato je pomembno, da si izbereš telesno dejavnost glede na svoje osebnostne poteze, saj to določa, ali boš v športu užival_a in vztrajal_a, ali pa se boš z njim mučil_a in ga tudi opustil_a.

 

Da telesna aktivnost ugodno vpliva na telo in tvoje počutje, verjetno ni potrebno posebej poudarjati. Posledično se bo tvoje zadovoljstvo odražalo na boljši samopodobi in višji samozavesti, kar ti lahko pomaga pri opuščanju samopoškodovanja.

 

Koristi telesne dejavnosti pa se ne odražajo le na tvojem telesu, temveč tudi na boljšem duševnem zdravju in splošnemu počutju. V nadaljevanju je naštetih kar nekaj težav, ki jih z rednim gibanjem lahko zmanjšaš ali kar v celoti odpraviš.

1. Stres

Stres je poznan prav vsakemu človeku. Razlika med njimi je le ta, da ga nekateri zelo spretno obvladajo – zakaj ga ne bi tudi ti? Tako telesne kot duševne dejavnosti se pod vplivom stresa spremenijo, kar te lahko pripelje celo do bolezni. Posledice obremenjujočih stresov so čustvena napetost, tesnoba, brezvoljnost, povečana razburljivost, nesposobnost osredotočanja misli, nespečnost in občutek kronične izčrpanosti. Za obvladovanje stresa je zato koristno razvijati sposobnosti za usklajevanje duševnih in telesnih sposobnosti. Duševne obremenitve namreč lažje prenašajo tiste osebe, ki so se navadile svojo energijo usmerjati tudi v telesno naprezanje.

2. Duševna in telesna sprostitev

Kadar čutiš neugodno notranjo napetost in oteženo razmišljanje, je to ponavadi povezano z zakrčenostjo mišic, zato je pomembno, da aktivno razbremeniš duševne napetosti. Če imaš težave s spanjem, se bo duševna sproščenost odražala tudi pri boljšemu spancu in odpravi nespečnosti.

3. Intelektualne zmogljivosti

Predstavljamo si, da večino svojega časa in energije nameniš za šoli, učenju in drugim dejavnostim, ki jih zahteva izobraževanje. Zato te bo gotovo razveselilo dejstvo, da se ob zadostni telesni razgibanosti veča splošna storilnost in pospeši intelektualna dejavnost.

Marsikdo trdi, da med zmernim telesnim naporom lažje in učinkoviteje razmišlja. Znanstveniki pravijo, da je vzrok temu boljša možganska preskrba s kisikom, pa tudi duševna sprostitev, občutek bližine s samim s seboj in zadovoljstvo pri premagovanju telesnega napora.

4. Lajšanje občutij tesnobe

Vsak se enkrat spozna z občutkom tesnobe – notranje napetosti, utesnjenosti, za katero največkrat ne vemo vzroka, povezane z bojaznijo pred neko nerazpoznavno in le možno ogroženostjo. Številne raziskave so pokazale, da z ustrezno telesno dejavnostjo, lahko zmanjšaš občutek tesnobe in povečaš sposobnost za odpravljanje neprijetnih tesnobnih doživetij.

5. Zmanjšanje depresivnosti

Depresija je pogosta spremljevalka samopoškodbenega vedenja in telesna aktivnost ima izjemen antidepresiven učinek. To je tudi eden izmed najbolj preučevanih ”stranskih učinkov” telesne aktivnosti. Psihoterapevtke_i depresivnim osebam neredko “predpisujejo” redno gibanje, saj je učinek pogosto močnejši, odločnejši, predvsem pa manj škodljiv kot delovanje raznih kemičnih snovi. Bistveno pa se lahko spremeni tudi pasivni odnos do sebe, sveta in bremen, ki se jim pustiš premagati brez boja.

6. Samospoštovanje in boljši odnos do sebe

Gibanje ti lahko da izkušnjo lastne sposobnosti, zadovoljstva in zadoščenja. Če za svoje telo storiš nekaj dobrega in koristnega, povečaš v lastni predstavi občutek njegove vrednosti, zato mu tudi težje škoduješ ali ga ogrožaš. S tem telesna aktivnost pripomore tudi na tvoji poti do bolj pozitivnega celotnega odnosa do sebe.

7. Usmeritev agresije

Agresivnost je ena od temeljnih človekovih potez, ki se lahko odraža na različne načine: lahko je zdrava ali razdiralna, uničevalna in škodljiva. V strahu pred tako agresivnostjo je v vzgoji cela vrsta pretiranih prepovedi in omejitev, ki pa te – če so pretirane – lahko naredijo pasivnega, neodločnega in omahljivega. Gibanje zmanjšuje pasivnost in odvisnost, povečuje samozavest ter hkrati povečuje razvoj zdrave, podjetne in tvorne agresivnosti. Med tistimi, ki se znajo dejavno sprostiti z gibanjem in športom, je mnogo manj takih, ki bi ogrožali svoje zdravje in življenje z nasiljem, usmerjenim proti drugim ali proti sebi.

Našteli smo kar nekaj dejstev zakaj je telesna aktivnost pomembna. Pri tem imaš možnost, da izbereš tako, ki ti pomaga razvijati lastnosti, ki so pri tebi premalo izrazite, a bi ti v življenju prišle prav. To ti daje možnost za osebnostno rast, saj ti primerna izbira telesne aktivnosti lahko pomaga razviti večje zaupanje vase, razširiti sposobnost komunikacije z drugimi, povečati svojo spontanost, razvijati samodisciplino in tekmovalnost.

  • Povzeto po Tomori Martina, 2000: Duševne koristi telesne dejavnosti