V spletnem članku »Kakšna je tvoja samopodoba?« najdeš pojasnitev pojma samopodoba in začetne usmeritve na poti do boljše samopodobe. Tukaj skušamo pojasniti, kako se bolj ceniti in privabiti iz sebe najboljše.

»ko sm gledala en video je blo prou o rezanju in na eni sliki je bil napis: »I was scratched by a cat!« takrat me je zadel; u srcu me je stislno in hotla sm nehat. nism vedla da je šlo tko daleč …« (heaven, www.tosemjaz.net)

Zaupanje vase in v svoje sposobnosti je pomembno pri vsakem koraku, ki ga naredimo v našem življenju, še posebej pa pri soočanju s težkimi odločitvami, pri prilagajanju novi situaciji. Skratka, pri vseh sestavnih delih našega življenja. Vsi poznamo situacije, ko nam samozavest ne dela težav in ko zaupamo v svoje sposobnosti. Zagotovo pa se tudi spomniš vsaj kakšnega primera, ko si si silno želel_a nekaj doseči, pa te je “povozil” strah in cilja nisi dosegla_el. Da bi bilo takšnih primerov v tvojem življenju čim manj, lahko storiš veliko!

Dodaj novo samozavest k izzivom, s katerimi se srečuješ

Sestavi seznam znanj, dejavnosti in spretnosti, v katerih si dobra_er. Gotovo imaš sposobnosti, na katere si lahko ponosna_en. Na seznam dodaj še lastne dosežke. Nato začni še s pisanjem dnevnika prijetnih dogodkov in dosežkov današnjega dne: Kaj dobrega si danes storil_a? Kaj vse ti je uspelo danes? V vsakem dnevu poskusi najti nekaj dobrega, kar si naredil_a, npr. da si poklical_a babico, se opravičil_a prijateljici_u za nekaj, kar jo_ga je prizadelo; dodaj tudi vse tisto, kar ti je uspelo, npr. da si vstal_a ob uri… Ko pričneš razmišljati o svojih močnih področjih, začneš doživljati sebe in svet veliko prijetneje ter pridobiš dodatno motivacijo za naprej.

Vse tisto, kar ti leži, razvijaj še naprej. S tem svojo nadarjenost nadgrajuješ in pridobivaš novo dozo samopodobe. Če si npr. spretna_en z rokami, potem izdelaj nekaj zase, za družino, prijateljice_e… Neguj svoje talente.

Posebnost so zahtevni izzivi, v katere moramo vložiti veliko volje in energije. Pri teh je pomembno, da si vzameš čas za pripravo nanje.

Če se npr. pripravljaš na predstavitev v razredu, potem:

  1. najprej načrtuj, kaj vse bi se splačalo vključiti v predstavitev,
  2. poišči vse potrebno za izvedbo (literaturo, praktične primere itd.),
  3. oblikuj in premisli, kako bi vse to predstavil_a
  4. ko imaš izvedbo že pripravljeno, vadi nastop.

Takšna temeljita priprava ti bo dala veliko potrebne samozavesti za nastop, saj boš vedel_a, da si dal_a vse od sebe pri pripravah, in morda ti bo nastop celo v užitek. Pri zahtevnih izzivih je pomembno, da načrtuješ korake in zatem korake izvedeš glede na načrt. Na koncu se splača tudi, da ovrednotiš, ali si zastavljeno res dosegla_el – v tem primeru si seveda tudi čestitaš in se nagradiš! Če cilja ne dosežeš, razmisli, kaj bi lahko naredil_a drugače, da bi ga in znova načrtuj spremenjeno pot do istega cilja.

Pogosto se počutimo manj samozavestne pri nečem, česar še nikoli prej nismo poskusile_i ali pa smo poskusile_i le nekajkrat. To lahko s pridobivanjem izkušenj prav hitro spremeniš. Poskusi se ne obremenjevati z mislimi, da nisi dovolj OK, ampak preprosto poskusi, preveri in tako spoznaj, ali ti nekaj leži ali ne. Mogoče ti sprva ne bo šlo, sčasoma in z vajo pa se vse to lahko povsem spremeni.

Ko se ti ponudi priložnost, da se naučiš česa novega kar te zanima, jo poskusi sprejeti. S tem dobiš možnost spoznati nov del sebe in se preizkusiti v nečem novem. Če ti bodo preizkusi všeč in bodo uspešni, boš izboljšal_a mnenje o sebi.

»Kar pa je v resnici odločilno pripomoglo k moji spremembi, je bil občutek zadovoljstva, da sem premagala strah, ko sem se dejavno lotila stvari … Če se želim počutiti bolje, moram kljub strahu pred določenim dejanjem to vendarle storiti. Ne le, da se tako znebim strahu pred omenjenim dejanjem, ampak postanem tudi veliko bolj samozavestna.« (Susan Jeffers, Čar samozavesti)

Razvijaj svoja zanimanja

Sestavi seznam znanj, dejavnosti in spretnosti, ki te zanimajo ter bi bil_a rad_a v njih boljša_i. Pri sestavljanju si lahko pomagaš z vprašanjem: O katerih temah najraje govorim in razmišljam? Pri pisanju seznama izhajaj iz sebe.

Zasleduj tiste cilje, ki so tvoji lastni

Naredi načrt, kako boš ta zanimanja razvil_a. Seznam lahko pokažeš osebi, ki ji zaupaš in jo prosiš za pomoč pri sestavi načrta za dosego tega, kar bi rad_a izboljšal_a.

Na poti do cilja, s katerim bi izboljšal_a samozavest, si lahko pomagaš z naslednjimi točkami:

  1. Pomembno je, da cilj zastaviš jasno. Recimo, kot primer cilja vzamemo izboljšanje spretnosti pri navezovanju stikov z drugimi. Cilj oblikuj tako, da si zastaviš rok za uresničitev in da si jasno zapišeš, kaj točno boš dosegla_el. Oblikuješ ga lahko: Čez šest mesecev bom znal_a sogovornico_ka poslušati brez prekinjanja.
  2. Pri postavljanju ciljev se drži tega, da si zastaviš takšne, ki so dosegljivi. Zastavi si cilj, ki ga lahko dosežeš, vendar naj bo dovolj visok, da ti bo v izziv. Slab vpliv na samozavest imajo namreč tisti cilji, ki so previsoko ali prenizko postavljeni. Previsoko zastavljenih ciljev ne moremo doseči in se slabo počutimo, če jih ne dosežemo. Prenizko zastavljeni cilji pa nam ne nudijo zadovoljstva, ko jih dosežemo, saj smo svoje sposobnosti podcenile_i.
  3. Pot do cilja razdeli na več manjših korakov (še posebej naj to velja za zahtevnejše cilje).

    Tako boš lažje sproti ocenil_a napredek in sledil_a svojemu cilju z večjo vnemo.
  4. Vsak dokončan korak, napredek in vsaka, tudi najmanjša zmaga naj bodo razlog za slavje. Privošči si kaj posebnega, nagradi se, naredi kaj, česar si že dolgo želiš. Pomembno je, da znaš pohvaliti samo_ega sebe, kadar nekaj dobro izpelješ.
  5. Nato pa kar pogumno naprej po poti do cilja! Če se ti zgodi, da odlašaš z uresničevanjem cilja, se vprašaj: Ali mi to, kar počnem sedaj, pomaga pri tem, da bi postal_a ____? Kakšen je moj današnji načrt? Kako se bom počutil_a, ko ga uresničim? Vztrajnost, prizadevnost in delo veliko doda tudi na področju samozavesti.

Najdi in izkoristi svoje vire moči za doseganje ciljev

Kaj je tisto, kar tebi osebno da nov zagon, ko se ti dogajajo slabe stvari in nisi najbolj navdušen_a nad življenjem? Kaj ti polepša dan? Pomembno je, da imamo nekaj, kar nas sprošča, razveseli, v čemer uživamo…

Zato počni vse, kar ti je prijetno !

Poglej si filme, ki te spravljajo v dobro voljo, poslušaj glasbo, ki ti da novo energijo… Udejstvuj se v tistih dejavnostih, ki ti dajejo dober občutek o sami_emu sebi in ki so ti v izziv. Svoj urnik si poskusi organizirati tako, da bodo te stvari na tvojem rednem sporedu, ne le občasno. Lahko si narediš seznam »vse, kar me polni z energijo« in vsak dan izpolniš vsaj eno stvar iz tega seznama. Sproti pa dodajaj na seznam karkoli novega, v čemer začneš uživati.

Prisluhni si. Če čutiš, da si želiš preživeti več časa z najljubšim prijateljem, to tudi stori. Če bi rad_a šla_el na sprehod, pojdi.

Uživaj v pravi družbi

Izogibaj se ljudem, ob katerih se ne počutiš dobro, ki te silijo v stvari, ki niso dobre zate ali so nesramni do tebe. Svoj prosti čas deli s tistimi, v družbi katerih uživaš ali pa imate skupno zanimanje.

Poglobi svoje poznanstvo z ljudmi, s katerimi se dobro razumeš, so ti zanimivi in bi jih želel_a še bolj spoznati. Razmisli o možnostih, kako se še bolj približati tej osebi ter razmisli o idejah, ki so nekoč že delovale pri tvojih stikih z ljudmi.

Če je ljudi, ki bi te podprli, premalo poskusi razširi svoja poznanstva! En izmed možnih načinov za to je sodelovanje pri skupinskih aktivnostih (dogodki in projekti na šoli ali izven šole, prostovoljstvo ipd.). Lahko se posvečaš svojim hobijem v družbi sovrstnic_kov ali pa dodaš v svoj prosti čas kakšno novo aktivnost, ki bi te zanimala in ob kateri bi lahko spoznaval_a druge.

Pristopi igrivo

Naredi si škatlo, mapo ali kaj podobnega, kamor lahko začneš shranjevati spomine na lastne dosežke in sposobnosti. Za ideje lahko vprašaš tudi prijatelja_ico. Pri idejah o vsebini ti lahko pomaga sicer pa naj bo izdelava zgolj tvoja. Dodajaš lahko stvari v kakršnikoli obliki (zapise, izdelke,…). Ta izdelek je tvoj zaveznik; lahko si pogledaš vsebino, ko boš potreboval_a dvig energije, ali pa ga prebrskaš kar tako.

S prijateljicami_i se pozabavajte z igro, v kateri vsak_a pove tistemu na svoji desni sosedino_ovo najboljšo značilnost in svojo najboljšo značilnost. Lahko gre za fizično ali značajsko značilnosti. Nato naj enako stori naslednja_i in tako naprej, dokler tega ne naredi tega vsak_a. Na koncu se pogovorite, kaj vam je bilo zanimivega pri igri in kaj ste ugotovile_i.

Kako naprej?

Vztrajaj na poti do izboljšanja samozavesti. Trdne spremembe se zgodijo postopoma. Ne obremenjuj se, če cilja kmalu ne dosežeš, ampak se prepusti in uživaj v raziskovanju same_ga sebe ter v majhnih napredkih.

Ne ukvarjaj se z vsemi aktivnostmi naenkrat, saj bo sicer ostalo premalo pozornosti in energije za dobro izpeljavo. Najprej se loti ene aktivnosti, jo dokončaj. Opazuj, kako je učinkovala nate in šele nato preidi na drugo.

Če imaš slabo samozavest poskusi s pogovorom. Pojdi do šolske svetovalne službe ali pa se zaupaj komu, ki te lahko razume. Pogovor ti lahko nudi olajšanje, kadar nisi zadovoljna_en, te kaj skrbi, se ne počutiš dobro v svoji koži ter nenazadnje nadomešča vse tisto, česar ni možno zapolniti z branjem nasvetov, knjigami in lastnim tuhtanjem o svojih težavah.

Več o tej tematiki si lahko prebereš v naslednjih priročnikih:

  • Bruns, D.: Kako smo lahko srečni in zadovoljni
  • Good, P.: Pravica do sreče
  • Lekić, K. in drugi: To sem jaz, verjamem vase. 10 korakov do boljše samopodobe: Priročnik za fante in punce

Viri:

http://www.dove.us/Social-Mission/Self-Esteem-Toolkit-And_Resources/1-On-1-Activities-for-Girls-13-18.aspx
http://www.mentalhelp.net/poc/view_doc.php?type=doc&id=4781&cn=96
http://teenadvice.about.com/od/selfesteem/tp/build_self_esteem.htm?p=1
Lekić, K. in dr. (2011). To sem jaz, verjamem vase. 10 korakov do boljše samopodobe: Priročnik za fante in punce. Celje: Zavod za zdravstveno varstvo Celje.
Shapiro, L. E. (2008). Stopping the pain: a workbook for teens who cut & self-injure. Oakland: Instant Help Books.
Tacol, A. (2010). 10 korakov do boljše samopodobe: Priročnik za učitelje za preventivno delo z razredom. Celje: Zavod za zdravstveno varstvo.